هيچ كس نمي تواند تصور كند كه انقلاب و تغييرات بزرگ زماني رخ دهد كه كرونا جهان را در دست بگيرد. سايه كرونا كه بر جهان و كشور ما افتاده است ، مدارس و دانشگاه ها نيز به همراه مشاغل زيادي تعطيل شده اند ، بنابراين وضعيت جدي تر از اين مشاغل است مگر اينكه …
منبع: گزارشكر يك
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم https://reporter1.ir/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/ گزارشگر يك Sun, 01 Aug 2021 20:49:16 0000 عمومي https://reporter1.ir/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/
هيچ كس نمي تواند تصور كند كه انقلاب و تغييرات بزرگ زماني رخ دهد كه كرونا جهان را در دست بگيرد. سايه كرونا كه بر جهان و كشور ما افتاده است ، مدارس و دانشگاه ها نيز به همراه مشاغل زيادي تعطيل شده اند ، بنابراين وضعيت جدي تر از اين مشاغل است مگر اينكه …
منبع: گزارشكر يك
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم
هيچ كس نمي تواند تصور كند كه انقلاب و تغييرات بزرگ زماني رخ دهد كه كرونا جهان را در دست بگيرد. سايه كرونا كه بر جهان و كشور ما افتاده است ، مدارس و دانشگاه ها نيز به همراه مشاغل زيادي تعطيل شده اند ، بنابراين وضعيت جدي تر از اين مشاغل است مگر اينكه ويروس عصباني كمي آرام شود. با توجه به تداوم بيماري كوويد -19 ، تصميم به شيوه ديگري گرفته شد.
به گزارش گزارشگر يك ، روزنامه “فرهيختگان” افزود: در جهان ، سيستم آموزش عالي به آموزش آنلاين و از راه دور رفته است و ايران نيز مجبور به ورود به اين حوزه شده است. در روزهاي اوليه ، آموزش آنلاين در كره مانند بسياري از كشورهاي ديگر رواج داشت ، اما اكنون پس از حدود يك سال و نيم از اين روش آموزشي ، برخي از افرادي كه در اين سيستم آموزشي فعال هستند تجربيات متفاوتي دارند. سيستم هاي داخلي و خارجي متفاوتي توسط واحدهاي مختلف دانشگاهي استفاده شده است كه طبيعتاً مشكل ساز هستند ، مانند بسياري از سيستم هاي آموزش آنلاين در جهان ، اما به محض اينكه بتوانند نيازهاي بسياري از دانش آموزان را در طول بيماري همه گير برآورده كنند ، سزاوار توجه ويژه اي هستند. بايد هزينه را بپردازيد.
آموزش مجازي پس از كرونا ادامه دارد
ماندانا نصراللهي ، مدير آموزش و تحقيقات تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي جنوب تهران ، گفت: آموزش آنلاين به تمام م institutionsسسات و موسسات آموزش عالي سود مي رساند كه مي توان آنها را مثبت ارزيابي كرد. يكي از مزاياي سيستم آموزش الكترونيكي اين است كه دانش آموزان مي توانند از آن در هر شرايطي در كشور ، در هر شرايط اجتماعي ، در هر شرايط آب و هوايي كه نقطه قوت واحد است ، استفاده كنند. زيرساخت هاي سيستم آموزش آنلاين به حدي رسيده است كه حتي پس از پايان ويروس كرونا نيز مي توان از آن استفاده كرد ، بنابراين پس از اين مدت ، ما قطعاً از اين عملكرد استفاده كرده و برخي آموزش ها را به صورت مجازي ادامه مي دهيم. با اين حال ، سيستم آموزش الكترونيكي كه در آن زمان كار مي كرديم داراي نقاط ضعفي نيز بود كه يكي از آنها مشكل در اتصال دانش آموزان به سيستم بود. البته اين مشكل بيشتر در بين دانشجوياني كه از خارج به اين سيستم دسترسي داشتند و عموماً با دانشجويان غير ايراني شايع بود. “
“سيستم آموزشي آنلاين ، به ويژه سيستم مورد توجه برخي از بوميان ، هرگز تحت فشار زيادي قرار نگرفته بود ، تعداد كاربران و كلاس هاي اين تعداد زياد بود ، اما اكنون پس از يك سال آموزش مجازي ، آنچه ما مي بينيم” اين سيستم ها هستند وي افزود: “دان ، كه توسط جوانان ايراني در بخشهاي مختلف مورد حمايت قرار مي گيرد ، در حمايت از آموزش آنلاين در بخشهايي مانند جنوب تهران ، كه ما آنها را به دقت تحت نظارت قرار داده ايم ، نسبتاً موفق بوده است.”
عدم موفقيت در امتحانات دانش آموزان به دليل قطع برق
وي در مورد بازخورد استاد گفت: “برخي از اساتيد به دليل بيماري عروق بيماري كرونا ، آموزش هاي آنلاين را به صورت حضوري ترجيح مي دهند و در طول مكالمات كلاس حضوري را قبول نمي كنند.” “يكي از رايج ترين مشكلات يادگيري الكترونيكي اتصال به سيستم بود. دانش آموزان اغلب با مشكلاتي روبرو مي شدند ، به ويژه در زمينه رمزهاي عبور و نام كاربري ، و در واقع مشكلات بيشتر فني بودند.”
نصراللهي در مورد خاموشي هنگام آزمايش موارد زير را بيان كرد: شما دوباره آزمايش مي شويد يا دوباره آزمايش مي شويد. با اين حال ، اگر مسائل خاموشي را كنار بگذاريم ، در اين مدت سيستم گرايان توانستند نيازهاي آموزشي حدود نيم ميليون دانشجوي دانشگاه آزاد را برآورده كنند و با وجود اين عقب ماندگي ها ، مسائل آموزشي را به طور جدي دنبال كردند. “عدم انعطاف پذيري و پشتيباني از سيستم هايي كه عموماً بومي بودند ، ممكن است بسياري از دانش آموزان را پشت سر گذاشته باشد.”
هيچ كلاسي ثبت نشد. بزرگترين ضعف سيستم
وي با تأكيد بر اينكه آموزش مجازي دانشگاه آزاد در قالب يك سيستم سيستماتيك به طور طبيعي داراي نقاط قوت و ضعف است ، در قسمت گزارش اين سيستم خاطرنشان كرد: ما با مشكلات و كاستي هاي زيادي روبرو هستيم و نمي توان وجود آن را شناسايي كرد. اين دانشجو مدعي شد كه در كلاس شركت نمي كند و ما حضور يا عدم حضور دانشجو را براي بازپرداخت شهريه پيگيري نكرديم. در همين حال ، با عادي شدن شرايط ، دانش آموزان ترجيح مي دهند به صورت حضوري در كلاس ها شركت كنند. اين به اين دليل است كه كلاس هاي حضوري با نظم و هماهنگي بيشتري برگزار مي شود و همين امر باعث مي شود برخي از اساتيد در برگزاري به موقع كلاس ها دچار مشكل شوند و باعث نارضايتي دانشجويان شود. يكي از بزرگترين چالش هاي برگزاري كلاس اين بود كه نمي توان كلاس را ضبط كرد ، از آن به صورت آفلاين استفاده كرد و دانش آموزاني كه در آن زمان در كلاس حضور نداشتند ، اگر خود كلاس را ضبط نكنند ، كلاس را از دست مي دهند. اين چالش ها در ايران با آموزش الكترونيكي روبرو است ، جايي كه همه كشورهاي جهان با مسائل مشابه در آموزش آنلاين دست و پنجه نرم مي كنند ، اما در اين شرايط ، ممكن است تنها راه مبارزه با اين همه گيري باشد.
گواهينامه دانشجويي ؛ سوالات اساسي در امتحانات مجازي
امير احمدي نژاد ، استاد دانشگاه آزاد اسلامي مركز تهران ، درباره نحوه عملكرد آموزش آنلاين در دوران كرونا صحبت كرد. سيستم شناسان دانشگاه ، مانند هر سيستم ديگري ، مشكلاتي دارند. يكي از موضوعاتي كه در اين دوره آموزشي آنلاين وجود دارد ، موضوع احراز هويت دانش آموزان است ، به ويژه در بحث امتحانات ، بنابراين در اين زمينه ما نمي توانيم افراد را تأييد كنيم و هيچ تضميني وجود ندارد كه فردي پشت سيستم در آزمون شركت كند. بايد دانشجو يا شخص ديگري باشد. وي گفت: “البته اساتيد سعي كرده اند اين چالش را با مدل هاي مختلف حل كنند ، اما اين مشكل مي تواند بر سيستم آموزشي تأثير بگذارد و بازگشت به حالت عادي را با مشكل مواجه كند.”
ما در يك سال و نيم 10 سال در راه بوديم
در همان زمان ، او گفت كه يك تخت خواب نيز فراهم شده است ، و فضاي آيات در جاده اي كه طي 10 سال گذشته بايد طي مي شد يك سال و نيم از بين رفته است ، اما مزاياي اين تخت اجتناب ناپذير است . چشم پوشي؛ حتي با تحصيلات عالي ، بسياري از كساني هستند كه در زمينه مورد نياز خود از رايانه استفاده نمي كنند. به عنوان مثال ، برخي از دانشجويان علوم انساني ممكن است ارتباط چنداني با رايانه نداشته باشند ، اما اين ويژگي باعث شده است كه با اين فضا آشتي كنند. اين ويژگي بايد براي صرفه جويي در انرژي در آينده مورد استفاده قرار گيرد تا نيازي به گسترش فضاي آموزشي نباشد ، بنابراين حتي در شرايط عادي مانند 20 درصد از كلاس ها در قالب آموزش مجازي ، مي توان از اين ويژگي به صورت محدود استفاده كرد. وسعت و 80 درصد آنها بصورت حضوري برگزار مي شود. “كنفرانس ها يا كلاسهاي تدريس خصوصي كه مي توانند بر روي اين سيستم كار كنند مي توانند بسيار كاربردي باشند.”
دانشمندان بايد قبل از سال جديد واكسن بزنند.
وي خاطرنشان كرد كه عليرغم مزاياي يادگيري الكترونيكي ، مشكلاتي وجود دارد و افراد و مديران بايد سيستم را تشخيص دهند تا ببينند چه اتفاقي مي افتد و كدام قسمت ها تحت تأثير قرار مي گيرند. در اين ميان ، به ويژه رشته هاي غيرپزشكي آسيب هاي زيادي متحمل شدند. اگرچه اين رشته هاي دانشگاهي از نظر بار علمي چندان متحمل آسيب نشدند زيرا در كار ، بستري شدن و جراحي مشاركت داشتند ، اما زمينه غير پزشكي ، به ويژه مهندسي ، علوم پايه ، و حتي علوم انساني ضربه خورد. من آن را پوشيدم. در حقيقت ، تمام دنيا تحت تأثير آموزش آنلاين قرار گرفته اند ، اما تحصيلات عالي ما دو برابر ضربه خورده است. آنچه مي توان انجام داد اين است كه پس از ايمن سازي افراد آسيب پذير در جامعه ، اولويت به دانشگاه ها و آموزش داده شود تا اساتيد ، دانشجويان و كاركنان قبل از شروع مدرسه واكسينه شوند و وارد يك محيط آموزشي حضوري شوند. .
يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه مي گويد: “صحبت هايي مبني بر انجام آزمون حضوري انجام شد ، اما در نهايت تصميم گرفته شد كه آزمون اصلي به صورت آفلاين در همان سيستم دانشگاه آزاد اسلامي انجام شود و معمولاً مشكلي از اين قبيل وجود دارد. . ” چيز خاصي نبود. در سيستم آفلاين ، مربي زمان امتحان را تعيين مي كند ، دانش آموز مي تواند فرم س viewال را مشاهده كرده و قبل از پايان زمان امتحان در سيستم امتحان پاسخ دهد و تصويري از پاسخ را بارگذاري كند. “در صورت قطعي برق ، دانش آموزان مي توانند پاسخ امتحانات و اسناد خود را براي اساتيد خود ايميل كنند و در موارد خاص ، اسناد مربوط به قطعي را به بخش ارائه دهند. اين بررسي ها توسط هر بخش با حساسيت انجام مي شود ، اما هيئت آموزشي دانشگاه . “
احمدي نژاد در مورد بازخورد معلمان و دانش آموزان در مورد ادامه تحصيل گفت: “به طور متوسط همه مايلند به صورت حضوري تدريس كنند و تعداد كمي راضي هستند كه اين شرايط به طور كامل تداوم داشته باشد. كلاس هاي حضوري دانش آموزان را ملزم به حضور در كلاس ها مي كند ، اما در حال حاضر اغلب در محل كار مجازي در محل كار خود مي نشينيد و روي كلاس تمركز نمي كنيد. ادامه اين فضا مشكلات خانواده و سيستم آموزشي را افزايش مي دهد. ما نبايد اين سيستم را به طور كامل يا كامل آموزش الكترونيكي را حذف كنيم ، اما در حالت عادي شرايط با همان 20٪ يادگيري الكترونيكي ، دانشجويان مي توانند مستقيماً مدرك خود را دريافت كنند. در حال حاضر ، بستر در اين فضا آماده شده است و دانشگاه بايد از آن به نحو مطلوبي استفاده كند و مخالفت را بپذيرد تا سواد دانش آموزان به سطح مشخصي كاهش يابد.
تداوم يادگيري الكترونيكي ، تفاوت هاي مهم در سيستم هاي آموزشي پس از كرونا
واضح است كه آموزش الكترونيكي سطح دانشگاهي در سالهاي اخير به همان شيوه آموزش الكترونيكي در دانشگاه هايي مانند دانشگاه تهران تجربه شده است ، اما اين شكل ، اين درجه و همه گيري باعث اتفاقاتي شده است كه در زمان كرونا رخ داده است. ويروسي كه من متوجه آن شدم در اين دوره ، برخي از دانشگاه ها و م institutionsسسات آموزش عالي از سيستم هاي خارجي استفاده مي كردند ، اما برخي از سيستم هاي داخلي با حمايت آموزش آنلاين توانستند به منزل to پژواك آموزش آنلاين تبديل شوند. مانند هر فناوري ديگري ، داراي مزايا و معايب بسياري است ، اما تصميم دانشگاه آزاد مبني بر سپردن وظيفه حساس آموزش الكترونيكي به سيستمي كه توسط تعداد زيادي از جوانان كشورمان پشتيباني مي شود ، يك رويداد مهم بود. تصميماتي كه مي توانيد پس از يك سال آموزش الكترونيكي بگيريد ، او آن را مرور كرد و با وجود ضعف ها و اعتراضاتش به طور كلي ، نمره قبولي كلي داد. با اين حال ، مشكل آموزش الكترونيكي مشكلي نيست كه پس از ويروس كرونا به طور كامل از بين برود و يكي از تغييرات مهم در سيستم آموزشي ايران و بسياري از كشورها در دوران پس از كرونا است.
انتهاي پيام
منبع: گزارشكر يك
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم