رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش با بيان اينكه مفاهيم اساسي ، مهارت هاي اساسي و ارزش هاي اصلي سه ركن برنامه درسي است و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت ، گفت: مقادير بايد مطابق با منطق در نظر گرفته شود معيارها و اصول عملي “. قالب راهنماهاي برنامه درسي را بايد …
روند تدوين راهنماهاي برنامه درسي/ نبايد دانش آموز را ارزش زده كنيم https://livemag.ir/2021/01/روند-تدوين-راهنماهاي-برنامه-درسي-نباي/ https://livemag.ir/2021/01/روند-تدوين-راهنماهاي-برنامه-درسي-نباي/#respond مجله زنده خبري Mon, 11 Jan 2021 01:01:51 0000 اجتماعي https://livemag.ir/2021/01/روند-تدوين-راهنماهاي-برنامه-درسي-نباي/ رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش با بيان اينكه مفاهيم اساسي ، مهارت هاي اساسي و ارزش هاي اصلي سه ركن برنامه درسي است و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت ، گفت: مقادير بايد مطابق با منطق در نظر گرفته شود معيارها و اصول عملي “. قالب راهنماهاي برنامه درسي را بايد …
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش با بيان اينكه مفاهيم اساسي ، مهارت هاي اساسي و ارزش هاي اصلي سه ركن برنامه درسي است و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت ، گفت: مقادير بايد مطابق با منطق در نظر گرفته شود معيارها و اصول عملي “. قالب راهنماهاي برنامه درسي را بايد در خاطر داشته باشيد و مقادير به هيچ وجه نبايد بيان شوند و ما بايد براي دانش آموز ارزش قائل شويم.
حسن ملكي در مصاحبه با مجله زنده خبري ، وي با بيان اينكه ارزش ها بايد در هر جاي برنامه درسي ظاهر شود و دانش آموزان را در يك جهت خاص و مطابق با فلسفه آموزشي غالب جامعه تربيت كند ، اظهار داشت: همه كشورها به اين مسئله و نظام آموزشي خود با ارزش توجه مي كنند. خواستن
وي افزود: اصولاً از طريق دروني سازي ارزش ها است كه اهداف اصلي هر كشور محقق مي شود. كتب درسي هر كشور جنبه فرهنگي و هنري كشور دارد. رنگ برنامه درسي ، رنگ مقادير است. به عنوان مثال ايالات متحده در تلاش است تا با آموزش ارزش ها و تبديل آنها به آمريكايي هاي تمام عيار ، ليبرال دموكراسي آمريكايي را در دوره ابتدايي القا كند. يا عربستان سعودي در تلاش است تا اعتقادات خود را به دانشجويان خود منتقل كند.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش با بيان اينكه اساساً هر برنامه درسي ايدئولوژيك است گفت: دليل تنوع برنامه هاي درسي ادغام ايدئولوژي با آنهاست. اگر درون نباشد ارزشها اشتباه است. به عنوان مثال ، اگر عنصر خانواده در برنامه درسي لحاظ نشود ، اين يك نقص است. آنها قبلاً در برنامه درسي گنجانده شده اند.
مالكي ادامه داد: كلمه كليدي ما در برنامه ريزي درسي اصلي است و برنامه درسي بايد براساس اسناد ملي باشد. بعضي از برنامه ها مقادير عمومي و خاصي دارند و اگر اين مقادير مشخص نشوند ، برنامه هاي درسي سكولار مي شوند. وضعيت فعلي در قلب ساختمان است ، نه شرايط مطابق با برنامه درسي. اين بخشي از برنامه درسي ما است.
وي خاطرنشان كرد: وقتي بپذيريم كه ساختار برنامه درسي سه ركن از مفاهيم اساسي ، مهارتهاي اساسي و ارزشهاي اصلي در پرتو ايده هاي كليدي است ، بايد تصور كنيم كه هر يك از اين سه بخش استانداردهاي خاص خود را دارد. يعني محدوديت مورد نظر در يك چيز است.
رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي افزود: استاندارد محتوا به معناي سطح مطلوب مطالب است و وقتي خلاصه شود ، مطلوب مطلوب نيست. مطالب بايد مطلوب و مطلوب باشد ، نه رويايي. مقادير مشترك كليد نوشتن محتوا نيستند ، اما مقادير مشترك بايد با صراحت بيشتري بيان شوند. مفاهيم و مهارت ها يكسان است.
ملكي ادامه داد: “اين سه عنصر در واقع سه ركن برنامه درسي هستند و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت.” ارزش ها براي ما جايگاه ويژه اي دارند ، اما اين بدان معنا نيست كه عناصر ديگر ناديده گرفته مي شوند. آنها با هم ساختار برنامه درسي را تشكيل مي دهند.
وي ادامه داد: مطابق راهنماي برنامه درسي ، ما موظف به تفكيك منطقي هستيم و موظف به تركيب اصول هستيم. در سه عنصر محتوا ، ما بايد متفاوت عمل كنيم ، يعني مفاهيم مربوط به ارزش ها و استانداردها بايد استانداردهاي خاص خود را براي ايجاد دستورالعمل ها داشته باشند ، و اقدامات بعدي ما تهيه بسته هاي آموزشي و يادگيري است كه وظيفه اصلي و همه چيز است. اين مرحله بايد با هم بافته شود.
رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي تأكيد كرد كه اين مسائل بايد در متن ها آميخته شود ، زيرا ارزش ها براي ما مهم هستند. سند تحول اصلي با اعلام مقادير آغاز مي شود. مقادير را مي توان گام به گام در اين متن مشاهده كرد. مقادير بايد مطابق با قوانين منطقي و اصول عملي اعمال شود و ارزش ها به هيچ وجه بيان نشوند و ما بايد براي دانش آموز ارزش قائل شويم. تاكنون ، راهنماهاي درسي بر اساس برنامه هاي تحول نيستند ، اما اين كار با كمك متخصصان سازمان تحقيق انجام مي شود.
انتهاي پيام